Toruń będzie miał tramwaje z Bydgoszczy?
Bydgoska PESA dostarczy do Torunia 12 super nowoczesnych tramwajów. 1 października 2013 r. rozstrzygnięto przetarg na dostawę niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz dostosowanie zajezdni do jego obsługi taboru.
W lipcu 2013 r. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na dostawę 12 super nowoczesnych tramwajów. 21 sierpnia 2013 r., otwarto koperty z ofertami. Termin zmieniono trzykrotnie w związku z pytaniami od wykonawców, odpowiedziami i koniecznością zachowania wymaganych terminów zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych.
Do przetargu stanęły dwie firmy:
- SOLARIS z Bolechowa (91.130.943,21 zł brutto)
- PESA Bydgoszcz (92.510.760,00 zł brutto)
Komisja przetargowa zweryfikowała oferty pod kątem formalno-prawnym i zgodności ze specyfikacją. Pod uwagę brała nie tylko cenę, ale także rozwiązania techniczne. Najkorzystniejsza okazała się oferta PESY. Firm,a której oferta została odrzucona, ma prawo w ciagu 15 dni złożyć odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.
Pierwsze składy dotrą do Torunia rok od daty zawarcia umowy z wykonawcą, a więc pod koniec 2014 r. Ostatni tramwaj do końca września 2015 r.
12 niskopodłogowych tramwajów zostanie kupionych w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”. Pierwsze pojawią się w Toruniu we wrześniu przyszłego roku. 6 wagonów będzie trójczłonowych, o długości od 19 do 21 m i tyle samo pięcioczłonowych, o długości od 28 do 32 m. Nowe tramwaje będą miały nowoczesne, aerodynamiczne kształty, wkomponowane w sylwetkę okna i drzwi i kolorystykę bazującą na barwach Torunia. Do składy trójczłonowego wejdzie 115, a pięcioczłonowego - 200 osób. Podłoga wagonu zostanie wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości wagonu znajdą się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie będzie za to ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Siedzenia będą wykonane z trudno zapalnego, odpornego na ścieranie oraz pozwalającego na łatwe utrzymanie w czystości materiału, który nie podda się wandalom. Wagony będą wyciszone, klimatyzowane. Znajdą się w nich urządzenia automatycznego zliczania pasażerów z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Będzie też oczywiście monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane. Wagony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponieważ nowe tramwaje będą znacznie cięższe od tych, które obecnie jeżdżą po Toruniu, trzeba będzie dostosować do nich zajezdnię.
Na zdjęciu: przykładowy tramwaj PESY z materiałów reklamowych firmy.