Suki. Autoportret z kochanką
Wystawa Dyplomowa Liliany Piskorskiej
10.06.
- godz. 18.30 otwarcie wystawy
- godz. 19.00 wykład "Suka-Artystka-suka" dr Katarzyny Lewandowskiej, wykładowczyni Studiów podyplomowych z zakresu gender przy Instytucie Filozofii UMK.
18.06.
- finisaż wystawy połączony z obroną dyplomu.
Wstęp wolny
Instalacja "Suki. Autoportret z kochanką" jest autoportretem autorki wraz z portretem jej kochanki. Może być odczytywana jako opowieść o animalistycznym pożądaniu, o symbiozie, kobiecości. Może próbować odebrać słowu "zezwierzęcenie" jego negatywne konotacje. Sam tytuł instalacji jest próbą subwersywnego wykorzystania i przejęcia symboliki zawartej w słowie "suka".
Instalacja wykonana jest z futer zwierzęcych, które autorka zbierała od znajomych – są to futra niepotrzebne, nieużywane lub stare, a więc wykorzystanie ich w pracy artystycznej nie przyczyniło się do śmierci żadnego stworzenia.
Użyty materiał – zwierzęce futro i skóra – nie jest neutralny. Nadal przywołuje konotacje z ekskluzywnością, przemysłem modowym, a z drugiej strony wzbudza niepokój przez oczywiste związki ze śmiercią, choć jako produkt finalny jest wyestetyzowany i wyczyszczony z elementów, które przypominają o tym, że "ktoś" musiał oddać życie by powstało, czyli pazurów, uszu, oczu. Można więc odebrać pracę jako krytykę wykorzystywania zwierząt w celach nieugruntowanych realną potrzebą.
Autorka wchodzi w rolę zwierzęcia, dobrowolnie depersonalizuje się, odczłowiecza. Praca ma więc też wydźwięk gry/potyczki z antropocentryzmem. Jest wyrazem zainteresowania autorki takimi zagadnieniami jak nieantropocentryczna etyka, posthumanizm, ekofeminizm, sztuka zwierzęca.
Liliana Piskorska
Ur. w 1988 roku, studentka na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na specjalności Media Rysunkowe. W 2011 roku studiowała w Warszawie w ramach programu MOST. Współtworzyła kolektywne i eksperymentalne działanie o nazwie PRZEprojekt w CSW Toruń w 2012 roku. Uczestniczka licznych plenerów w tym: X Międzynarodowego Pleneru: „Lviv, Spirit, Symbol, Sign”. Obecnie kończy studia oraz pracuje nad dyplomem artystycznym.
W jej pracach pojawiają się wątki, z jednej strony feministyczne, choć bardziej w kategorii poszukiwań tożsamościowych czy pastiszowych (gra z własnym wizerunkiem), a z drugiej strony są to działania o charakterze analitycznym, odnoszącym się do sytuacji społeczno kulturowej. Pole jej zainteresowań obejmuje wątki związane z cielesnością, relacjami władzy oraz subwersywnym traktowaniem normatywności. I siebie.