Mapa akustyczna miasta
Mapa akustyczna została stworzona w celu oceny klimatu akustycznego Torunia. Nie jest to pojedyncza mapa lecz zbiór informacji opisowych i graficznych dotyczących przestrzeni miejskiej. Składa się na nie zestaw map obrazujących długookresowe średnie poziomy dźwięku "A" dla pory dzienno-wieczorowo-nocnej (LDWN) oraz nocnej (LN). Poziomy dźwięku zostały obliczone dla czterech rodzajów źródeł hałasu: drogowego, kolejowego, tramwajowego i przemysłowego.
Na potrzeby mapy akustycznej powstała także mapa wrażliwości hałasowej obszarów miejskich. Celem tej mapy jest wskazanie określonych wartości dopuszczalnych poziomów hałasu dla określonych obszarów na terenie Torunia.
Mapa akustyczna Torunia jest wstępem do opracowania programu ochrony przed hałasem, którego celem jest dostosowanie poziomu hałasu do wymaganych standardów jakości środowiska.
Co wynika z mapy akustycznej Torunia?
Ze sporządzonej mapy wynika, że torunianie nie są narażeni na dokuczliwy hałas. Najbardziej odczuwalny jest w naszym mieście hałas drogowy, zaś kolejowy, tramwajowy czy przemysłowy to zjawiska marginalne.
Tereny zagrożone hałasem drogowym to przede wszystkim obszary położone w sąsiedztwie głównych ciągów komunikacyjnych:
- droga krajowa 91 - ulice: Grudziądzka, Przy Kaszowniku, Odrodzenia, Czerwona Droga, Jana Pawła II, Łódzka
- droga krajowa 15 - ulice: Gniewkowska, Poznańska, al. Jana Pawła II, Czerwona Droga, Odrodzenia, Przy Kaszowniku, Traugutta, Lubicka, Sz.Lubicka, Olsztyńska
- droga krajowa 80 - ulice: Sz.Bydgoska, Broniewskiego, Plac Hoffmana, Kraszewskiego, Czerwona Droga, Przy Kaszowniku, Traugutta, Lubicka, Sz.Lubicka
- droga wojewódzka 553 - Szosa Chełmińska
- tereny, na których nieznacznie odczuwalny jest hałas kolejowy to głównie obszary przyległe do linii kolejowej nr 18 (Kutno-Piła) oraz linii kolejowej nr 27 (Lipno-Toruń Wschodni), w obrębie Czerniewic, Rudaka, Podgórza, Grębocina nad Strugą i Bielaw.
Na hałas tramwajowy narażone są przede wszystkim tereny położone wzdłuż torowisk w obrębie osiedla Bydgoskie Przedmieście. Należy zauważyć, że przekroczenia występują tylko w porze nocnej, głównie w rejonie zajezdni tramwajowej, ze względu na wyjazdy i powroty kursowe.
Hałas przemysłowy jest nieznacznie odczuwalny głównie na terenach położonych w sąsiedztwie największych zakładów przemysłowych, szczególnie w rejonie kompleksu przemysłowego w północno-wschodniej części miasta, wzdłuż ulicy M. Skłodowskiej-Curie, w obrębie osiedli Rubinkowo i Grębocin nad Strugą.
Z analiz statystycznych wynika, że ok. 14% mieszkańców Torunia narażonych jest na hałas drogowy przekraczający ustalone wartości dopuszczalne poziomu hałasu w środowisku - uśrednione dla pory całodobowej, ale tylko niespełna 0,5% mieszkańców - na przekroczenia większe niż 10 dB. To bardzo mało. Podobna tendencja utrzymuje się w odniesieniu do pory nocnej. Hałasem kolejowym i tramwajowym jest zagrożonych poniżej 1% mieszkańców miasta, a hałasem przemysłowym ok. 0,7% mieszkańców Torunia.
- Hałas drogowy - na przekroczenie norm narażonych jest (ogólnie) 28,1 tys. mieszkańców (14,1%), nocą 23,6 mieszkańców (11,8%)
- Hałas kolejowy - na przekroczenie norm narażonych jest (ogólnie) 350 mieszkańców (0,18%), nocą 400 mieszkańców (0,2%)
- Hałas tramwajowy - wskaźnik długookresowy, uwzględniający wszystkie pory dnia, wieczoru i nocy nie jest przekroczony, nocą na przekroczenie norm narażonych jest 110 mieszkańców (0,06%)
- Hałas przemysłowy - na przekroczenie norm narażonych jest (ogólnie) 890 mieszkańców (0,4%), nocą 1,3 tys. mieszkańców (0,7%)
A jak sytuacja wygląda w innych miastach?
Zarówno w mniejszym Koszalinie i większej Bydgoszczy jest głośniej niż w Toruniu. Z analiz wynika, że w liczącym 108 tys. mieszkańców Koszalinie ok. 19,7% mieszkańców narażonych jest na hałas przekraczający ustalone wartości dopuszczalne określone wskaźnikiem LDWN, a około 1,3% na przekroczenia większe niż 10 dB. Podobna tendencja utrzymuje się w odniesieniu do pory nocnej. Hałasem kolejowym jest zagrożonych poniżej 1% mieszkańców miasta. Natomiast hałasem przemysłowym jest narażonych w okresie nocnym 0,1% mieszkańców, w dzień 0%.
W liczącej 384 tys. mieszkańców Bydgoszczy 46% mieszkańców narażonych jest na hałas przekraczający ustalone wartości dopuszczalne określone wskaźnikiem LDWN, a około 2,8% na przekroczenia większe niż 10 dB. Podobna tendencja utrzymuje się w odniesieniu do pory nocnej. Hałasem kolejowym jest zagrożonych ok. 2% mieszkańców miasta. Natomiast na hałas przemysłowy jest narażonych nocą 0,0% mieszkańców, w dzień 0,3%.
Co dalej?
Kolejnym krokiem w tych działaniach było opracowanie Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Torunia. Podstawą opracowania dokumentu była właśnie mapa akustyczna. Prace nad opracowaniem programu zakończyły się w kwietniu 2013 r. Program określa katalog działań, jakie należy podejmować w celu przywrócenia odpowiedniego standardu akustycznego na terenach zagrożonych nadmiernym hałasem. Wskazuje kierunki działań i okresla ogólne zasady, jakimi należy się kierować w bieżącej pracy, w tym przy podejmowaniu decyzji i przyjmowaniu lokalnych rozwiązań prawnych wpływających na poziom hałasu w przestrzeni miasta.
>>> TUTAJ do pobrania dokument: "Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Torunia".
>>> Przejdź do mapy akustycznej Torunia: mapa akustyczna.um.torun.pl