Cele strategiczne i operacyjne
Struktura Strategii Rozwoju Miasta Torunia zawiera 4 cele strategiczne, które ujmują wszystkie dziedziny życia: społeczeństwo, gospodarkę, oświatę, kulturę oraz turystykę, tj.:
Cel strategiczny 1.
Toruń bezpiecznym miastem społeczności aktywnej i zdrowej
Cele operacyjne:
1.1 Rozwój licznych i aktywnych organizacji pozarządowych oraz ich działalności
1.2 Aktywizacja i integracja grup zagrożonych wykluczeniem społecznym
1.3 Wsparcie osób niepełnosprawnych w integracji społecznej i zawodowej
1.4 Poprawa stanu technicznego i wyposażenia miejskich, publicznych placówek opieki zdrowotnej
1.5 Rozwój sportu szkolnego, kwalifikowanego oraz miejskiej rekreacji
1.6 Poprawa stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w mieście
Cel strategiczny 2.
Toruń silny nowoczesną gospodarką opartą o innowacyjne przedsiębiorstwa, rozwijający infrastrukturę techniczną na potrzeby mieszkańców, gospodarki i turystów
Cele operacyjne:
2.1 Rozwój lokalnych instytucji otoczenia biznesu
2.2 Promocja gospodarcza Torunia – aktywne pozyskiwanie inwestorów
2.3 Wsparcie innowacyjnych działań na rzecz gospodarki opartej na wiedzy
2.4 Poprawa stanu środowiska naturalnego na terenie miasta
2.5 Poprawa warunków komunikacyjnych w układzie przestrzennym miasta
2.6 Rozwój budownictwa mieszkaniowego
Cel strategiczny 3.
Toruń miastem edukacji i ośrodkiem akademickim o międzynarodowym znaczeniu
Cele operacyjne:
3.1 Umacnianie pozycji Torunia jako regionalnego ośrodka edukacji młodzieży
3.2 Podwyższanie jakości świadczonych usług edukacyjnych na szczeblu przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym oraz kształcenia ustawicznego
3.3 Kształtowanie międzynarodowego wymiaru Uniwersytetu
3.4 Toruń miastem międzynarodowych spotkań naukowców
Cel strategiczny 4.
Toruń miastem chroniącym dziedzictwo kulturowe oraz rozwijającym sferę kulturalną i gospodarkę turystyczną
Cele operacyjne:
4.1 Wzmacnianie instytucjonalne działalności w sferze kultury
4.2 Wzmocnienie i poszerzanie oferty kulturalnej miasta
4.3 Rewitalizacja obiektów zabytkowych i terenów zdegradowanych
4.4 Rozwój marki i konkurencyjnych produktów turystycznych
4.5 Przygotowanie społecznych podstaw do rozwoju turystyki w Toruniu
4.6 Toruń miastem międzynarodowych spotkań biznesmenów
Powyższe cele strategiczne, ze względu na swój kompleksowy charakter, zostały podzielone na określone cele operacyjne. Ponadto każdy cel operacyjny został dodatkowo scharakteryzowany pod względem spodziewanych rezultatów, głównych partnerów oraz priorytetowych instrumentów realizacji celu.