Nowe Horyzonty Torunee
Najciekawsze, wzbudzające największe emocje oraz nagradzane w konkursach filmy MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Tym razem siedem filmów ruszy w podróż po Polsce:
Holy Motors, Francja 2012, reżyseria: Léos Carax
Najbardziej ekstrawagancki film ostatniego festiwalu w Cannes. Groteskowy, miejscami szalony, pełen dynamiki. Balansuje na granicy dyscypliny i kompletnej nieprzewidywalności, pomiędzy horrorem a melodramatem, rodzinną psychodramą a komedią. Jego bohater, Monsieur Oscar, od świtu do zmierzchu wciela się w różne role: jest przemysłowcem, zabójcą, żebrakiem, potworem, członkiem rodziny. Stacza erotyczną walkę w wirtualnym świecie gwiezdnych wojen, spotyka Evę Mendes, na dachu wieżowca romansuje z Kylie Minogue i do ostatniej minuty nie pozwala nikomu wyznaczyć granicy dzielącej fikcję od rzeczywistości.
Za wzgórzami, Rumunia, Francja, Belgia 2012, reżyseria: Cristian Mungiu
Obsypany nagrodami najnowszy film autora 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni. Cristian Mungiu w naturalistycznym stylu opowiada historię dwóch młodych dziewczyn, które wychowały się razem w sierocińcu, a teraz spotykają się po kilku latach niewidzenia. Voichita postanawia zostać zakonnicą w niewielkim prawosławnym klasztorze, by osiągnąć upragniony spokój. Alina chce wyrwać ją ze skostniałego wiejskiego środowiska i zabrać ze sobą do Niemiec, gdzie pracuje jako kelnerka na promie. Jej determinacja, podsycana dawną miłością do przyjaciółki i rodzącą się na nowo namiętnością, przechodzi w szaleństwo uznane przez mieszkańców klasztoru za opętanie.
Sekret, Polska 2012, reżyseria: Przemysław Wojcieszek
Ksawery, tancerz występujący na scenie jako drag queen, odwiedza mieszkającego na wsi dziadka, Jana. Staruszek ukrywa mroczny sekret, ciążący nad nim od wielu lat. Ksawery wraz z towarzyszącą mu żydowską przyjaciółką planuje bolesną konfrontację z Janem na temat jego przeszłości. Sekret to z pozoru film o sprawcach i ofiarach, lecz w rzeczywistości – o nierozerwalnych więzach łączących pokolenia na dobre i na złe. Jak zwykle niepokorny i poszukujący Przemysław Wojcieszek mierzy się z coraz częściej wychodzącymi dziś z ukrycia polskimi winami wobec Żydów.
Post tenebras lux, Meksyk, Francja, Niemcy, Holandia 2012, reżyseria: Carlos Reygadas
Niezwykłe kino atmosfery. Nagrodzony na ostatnim festiwalu w Cannes za reżyserię. Film opowiada historię młodego małżeństwa z klasy średniej, mieszkającego z dwójką dzieci i psami w domu na wsi. Rodzina przeżywa swoje mniejsze i większe dramaty, próbując wejść w relację z otaczającym ją światem, a także przetrwać w konfrontacji z własnymi lękami i mrocznymi tęsknotami.
Donoma, Francja 2010, reżyseria: Djinn Carrénard
Mozaikowa historia kilku zazębiających się romansów: pomiędzy nauczycielką hiszpańskiego, jej niesfornym uczniem i jego dziewczyną stygmatyczką. Drugi trójkąt łączy przystojnego, czarnoskórego nieudacznika oraz dwie fotografki. Film stara się być operacją na żywym ciele francuskiego społeczeństwa, a miłosne historie służą tu tylko do tego, żeby pokazać toczące ten organizm choroby: rasizm, materializm, seksizm i kastowość. Na fenomen debiutu Djinna Carrénarda składa się dynamiczna narracja. Zagubieni bohaterowie w ciasnych podparyskich mieszkaniach i wagonach metra nieustannie poddają się nawzajem emocjonalnym torturom.
Sąsiedzkie dźwięki, Brazylia 2012, reżyseria: Kleber Mendonça Filho
Życie w filmie Filho – precyzyjne, chłodne, rozgrywające się w przestrzeni jednego, brazylijskiego osiedla – wydaje się wyjątkowo poukładane. Pewnego dnia w okolicy pojawia się prywatna firma ochroniarska, która proponuje mieszkańcom swoje usługi. Kto jednak i przed czym powinien tu być chroniony? Za wysokimi ogrodzeniami ciągną się puste, wąskie korytarze, wypełnione przez tytułowe „sąsiedzkie dźwięki”. Te głosy działają na wyobraźnię – w sterylne przestrzenie wdziera się pragnienie zemsty wykorzystanych i oburzonych. Reżyser potęguje uczucie niepewności, sprawnie myli tropy, coraz głębiej wciąga widza w swoją grę, zapowiadającą nieuchronną katastrofę.
Od czwartku do niedzieli, Chile, Holandia 2012, reżyseria: Dominga Sotomayor Castillo
Grand Prix T-Mobile Nowe Horyzonty. Hipnotyzujące kino drogi. Opowieść o rodzinie, która wyrusza na kilkudniową wakacyjną przejażdżkę, prawdopodobnie ostatnią w ich wspólnym życiu, zapowiadającą rozstanie. Na subtelną, osobistą historię, pięknie sfilmowaną przez argentyńską gwiazdę fotografii Bárbarę Álvarez, składają się zwykłe czynności, rozmowy, codzienna bliskość, która jednak z minuty na minutę staje się coraz bardziej melancholijna, skazana na nieuchronny koniec.
Bilety: 11/13 zł, karnety: 45/55 zł