Miejski Rzecznik Konsumentów
Zgodnie z przepisami prawa (ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów - Dz.U. z 2015 r., poz. 184 ze zm.) podstawowym celem działania Miejskiego Rzecznika Konsumentów jest ochrona praw i interesów konsumentów.
Dane teleadresowe:
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Toruniu mieści w budynku Urzędu Miasta Torunia, ul. Wały Gen. Sikorskiego 12.
- tel.: 56 611 86 40, 56 611 86 41
- e-mail: mrzk@um.torun.pl
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów jest czynne od poniedziałku do piątku, od 7.30 do 15.30.
Do zadań rzecznika należy przede wszystkim:
- zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa, informacji oraz innych form pomocy prawnej w zakresie ochrony ich interesów,
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów,
- współdziałanie z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz instytucjami i organizacjami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów.
Rzecznik posiada kompetencje doradcze i procesowe, natomiast nie posiada kompetencji kontrolnych ani władczych. W tym zakresie rzecznik współdziała z odpowiednimi instytucjami i organami m.in. inspekcją handlową, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Organizacja Pracy Miejskiego Rzecznika Konsumentów
Swoje zadania rzecznik wykonuje w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta Torunia. Obecnie Biurem Miejskiego Rzecznika Konsumentów kieruje Bożena Sawicka.
Rzecznik przyjmuje zgłoszenia od konsumentów zarówno osobiście, jak i telefonicznie. Wnoszone sprawy są rejestrowane w podziale na porady i informacje oraz interwencje. W przypadku podejmowania interwencji, konsument składa stosowny wniosek. Interwencje są monitorowane co do terminu załatwienia sprawy, a w przypadku braku odpowiedzi monitowane. W przypadku uporczywego uchylania się od odpowiedzi, rzecznik korzysta z możliwości wnioskowania do sądu o ukaranie przedsiębiorcy karą przewidzianą w art. 42 ust. 4 w związku z art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
Wzory pism w sprawach konsumenckich:
- Wniosek o udzielenie pomocy prawnej (wniosek ogólny)
- Reklamacja towaru z tytułu rękojmi
- Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa (zakup towaru np. na prezentacji)
- Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (np. zakup towaru przez Internet)
- Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa( np.: prąd, telefon, TV, Internet,...)
- Reklamacja dzieła (wymiana dzieła)
- Reklamacja dzieła (zwrot ceny)
- Reklamacja dzieła (naprawa dzieła)
- Reklamacja dzieła (obniżenie ceny)
Sprawozdania z działalności MRzK
- sprawozdanie z działalności MRzK za 2016 r.
- sprawozdanie z działalności MRzK za 2015 r.
- sprawozdanie z działalności MRzK za 2014 r.
- sprawozdanie z działalności MRzK za 2013 r.
- sprawozdanie z działalności MRzK za 2012 r.
- sprawozdanie z działalności MRzK za 2011 r.
- sprawozdanie z działalności MRzK za 2010 r.