Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Wraz z wprowadzeniem nowego systemu gospodarowania odpadami zmienią się sposoby wnoszenia opłat za wywóz śmieci z posesji zamieszkałych.
- Właściciel nieruchomości zamieszkałej będzie przekazywać miastu opłatę za gospodarowanie odpadami.
- W zamian za wniesioną opłatę miasto przejmie obowiązki właściciela nieruchomości zamieszkałej, dotyczące odbioru i gospodarowania odpadami.
- Miasto może także zdecydować się na przejęcie obowiązków właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, ale powstają na nich odpady komunalne, np.: sklepów, punktów usługowych, domków letniskowych, przedsiębiorstw (w Toruniu planowane jest to w późniejszych latach).
Jak będziemy płacić za wywóz śmieci?
Sposób wnoszenia opłaty ustali Rada Miasta Torunia, przyjmując uchwałę w tej sprawie. Wstępnie planowane są następujące sposoby:
- miesięcznie - płatne do ostatniego dnia każdego miesiąca
- kwartalnie - płatne do ostatniego dnia miesiąca rozpoczynającego kwartał, za który wnosi się opłatę tj. do końca stycznia, kwietnia, lipca i października
- półrocznie - płatne do ostatniego dnia miesiąca rozpoczynającego półrocze, za które wnosi się opłatę tj. do końca stycznia i lipca
- rocznie - płatne do 31 stycznia, roku za który wnoszona jest opłata.
Każdy mieszkaniec / wspólnota / spółdzielnia mieszkaniowa otrzyma indywidualny numer konta bankowego, na które będzie wpłacać należności. Opłat będzie można dokonywać na poczcie lub przelewem na ten rachunek, a także gotówką lub kartą płatniczą w kasie Urzędu Miasta Torunia przy ul. Grudziądzkiej 126b.
Co za opłatę?
- Miasto przejmuje obowiązki właściciela nieruchomości zamieszkałej, dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi.
- Z pobranej opłaty miasto pokryje koszty związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, tj.:
- koszty odbierania, transportu i zbierania odpadów (szacunkowo 43% całości, prognoza: zmniejszą się jako wynik przetargu na odbiór)
- koszty odzysku i unieszkodliwiania odpadów (szacunkowo 52% całości, prognoza: będą rosły wraz ze wzrostem ilości odpadów zebranych selektywnie)
- koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych = PSZOK (szacunkowo 2% całości, prognoza: będą rosły wraz z tworzeniem nowych punktów)
- koszty obsługi administracyjnej całego systemu po stronie Gminy (szacunkowo: 3% całości, prognoza: będą zależały od przyjętej metody naliczania opłaty).
Wykres: Podział kosztów systemu gospodarowania odpadami
Sposób i zakres świadczonych usług w zamian za opłatę zostanie szczegółowo określony przez Radę Miasta Torunia. Planowane jest także określenie tzw. dodatkowych usług i wysokości cen za te usługi.
Jak zostanie wyliczona opłata?
Zgodnie z ustawą o gospodarowaniu odpadami komunalnymi, aby obliczyć opłatę samorządy muszą najpierw ustalić dwa wskaźniki: stawkę oraz podstawę. Stawka to tzw. kwota w złotych, a podstawa to wartość, przez którą zostanie przemnożona stawka dając w wyniku opłatę.
Opłata = stawka x podstawa
Stawkę ustali Rada Miasta Torunia na podstawie rachunku ekonomicznego (zweryfikowanego wynikiem przetargu). Podstawę także ustali rada Miasta Torunia, ale radni mogą wybrać jedną z metod określonych w ustawie. Ostatecznie wysokość opłaty za odbiór odpadów będzie zależna od:
- liczby osób mieszkających na danej nieruchomości
lub - powierzchni mieszkania
lub - zużycia wody na danej nieruchomości
lub - zostanie określona jako jedna stawka opłaty dla gospodarstwa domowego.