Gospodarka odpadami

1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowa ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jej przepisy dostosowują polskie regulacje do najwyższych ekologicznych standardów wdrożonych w innych krajach Unii Europejskiej. Samorządy mają 18 miesięcy na to, by zorganizować system wywozu odpadów na swoim terenie.

Według znowelizowanej ustawy na gminach spoczął szereg nowych obowiązków w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi:

  • przejęcie odpowiedzialności za odpady powstające na nieruchomościach zamieszkanych przez mieszkańców, organizacja ich odbioru oraz nadzór nad prawidłowym ich zagospodarowaniem
  • ustanowienie selektywnego zbierania odpadów
  • tworzenie rejestru działalności regulowanej przedsiębiorstw uprawnionych do odbioru odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
  • wybranie w drodze przetargu przedsiębiorcy, który odbierze odpady od mieszkańców oraz podda je dalszemu zagospodarowaniu
  • tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów, do których mieszkańcy będą mogli oddać zebrane odpady
  • przyjęcie nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku oraz odpowiednich uchwał tworzące ramy prawne nowego systemu
  • prowadzenie działań informacyjno – promocyjnych wśród mieszkańców dotyczących prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi.

W Toruniu nie czekano do końca 18-miesięcznego terminu. Odpowiednie jednostki Urzędu Miasta opracowały regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Toruń, który uchwalono 25.10.2012 r. Jest on pierwszym i zasadniczym aktem prawa miejscowego, określającym obowiązki wszystkich podmiotów, tj. gminy, właścicieli nieruchomości, mieszkańców, podmiotów świadczących usługi w gospodarce odpadami. Podstawowym zagadnieniem, określanym zapisami regulaminu, jest zakres selektywnego zbierania oraz odbioru odpadów komunalnych, powstających na terenie miasta.

Prace nad regulaminem trwały kilka miesięcy. Był on szeroko konsultowany i uwzględniono w nim m.in. wnioski od właścicieli nieruchomości tak, by był on dla nich wykonalny.

Do pozostałych uchwał, którymi w przyszłości zajmą się radni, należą:

  • uchwała w sprawie szczegółowego określenia sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Miasta Toruń i gospodarowanie tymi odpadami, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • uchwała w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty
  • uchwała w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi
  • uchwała w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miasta Toruń
  • uchwała w sprawie rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz wysokości cen za te usługi (uchwała nieobowiązkowa).

Sprawy związane z przygotowaniem przepisów lokalnych w tej sprawie są prowadzone przez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia, wgk@um.torun.pl.