Budowa i przebudowa głównego szkieletowego układu drogowego miasta Torunia.
Tytuł projektu:
Budowa i przebudowa głównego szkieletowego układu drogowego miasta Torunia.
Projekt znajduje się na Indykatywnym Wykazie Projektów Kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013:
Priorytet 1. „Rozwój infrastruktury technicznej”
Działanie 1.1 „Infrastruktura drogowa”
W dniu 24 września 2008 r. dla projektu została zawarta pre-umowa pomiędzy Województwem Kujawsko-Pomorskim a Gminą Miasta Toruń. Wnioski o dofinansowanie zostały złożone w dniu 30 czerwca 2010 r.
Realizacja projektu podzielona jest na następujące etapy:
Zadanie I: Budowa i przebudowa Trasy Staromostowej w głównym szkieletowym układzie drogowym miasta na kierunku północ-południe na odcinku od ul. Polnej do granicy miasta
Zadanie II: Budowa Trasy Średnicowej Północnej w głównym szkieletowym układzie drogowym miasta na kierunku wschód-zachód na odcinku od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Szosa Chełmińska (Węzeł Wybickiego)
Etap I: odcinek od ul. Grudziądzkiej do ul. Szosa Chełmińska
Zadanie II: Budowa Trasy Średnicowej Północnej w głównym szkieletowym układzie drogowym miasta na kierunku wschód-zachód na odcinku od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Szosa Chełmińska (Węzeł Wybickiego)
Etap II: odcinek od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Grudziądzkiej
Główne działania:
Zadanie I
W dniu 2 października 2009 r. została podpisana umowa o dofinansowanie dla zadania I "Budowa i przebudowa Trasy Staromostowej w głównym szkieletowym układzie drogowym miasta na kierunku północ-południe na odcinku od ul. Polnej do granicy miasta”.
Realizacja projektu została zakończona. Został osiągnięty wskaźnik produktu - długość przebudowanych dróg wojewódzkich 3,525 km oraz wskaźniki rezultatu - oszczędność czasu na drogach zmodernizowanych w przewozach pasażerskich i oszczędność czasu na drogach zmodernizowanych w przewozach towarowych.
W oparciu o wytyczne dla beneficjentów z zakresu promocji projektów realizowanych w ramach RPO WK-P na początku i na końcu drogi zostały umieszczone tablice pamiątkowe informujące o realizacji przedsięwzięcia w oparciu o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wartość całkowita projektu: 17 563 185,57 zł
Dofinansowanie: 8 657 256,06 zł
Wkład własny: 8 905 929,51zł
Termin realizacji 2010 – 2011
Zadanie zakończone pod względem rzeczowym i finansowym.
Zadanie II Etap I:
Wartość całkowita projektu: 57 116 445,99 zł
Dofinansowanie (50%): 28 558 222,99 zł
Wkład własny Gminy: 28 558 222,99zł
Zakres rzeczowy – planowanej inwestycji :
• budowa dwóch jezdni Trasy Średnicowej, każda po 2 pasy ruchu z poszerzeniami na dodatkowe pasy ruchu w obrębie skrzyżowań,
• budowa ciągów pieszych (chodników) szer. 1,50 m oddzielonych od jezdni pasem zieleni oraz szer. 2,00 m – przy jezdni, budowę ścieżek rowerowych dwukierunkowych szer. 2,00 m wzdłuż projektowanej ulicy po stronie południowej na odcinku od ul. Grudziądzkiej do ul. Legionów. Na odcinku od ul. Legionów do ul. Szosa Chełmińska ruch rowerowy zostanie skierowany na przebudowywaną ulicę Wybickiego. Ruch pieszych na odcinku od ul. Legionów do ul. Szosa Chełmińska zapewniony będzie poprzez zaprojektowanie chodnika po stronie południowej Trasy średnicowej oraz po północnej stronie przy ul. Wybickiego.
• budowa skrzyżowania rozszerzonego z wyspą centralną na przecięciu Trasy Średnicowej z ul. Grudziądzką (szer. min. wyspy 30,00 m). Wzdłuż ul. Grudziądzkiej po stronie zachodniej projektuje się chodnik szer. 1,50 m oraz ścieżkę rowerową szer. 2,00 m oddzielone od jezdni pasem zieleni. Po stronie wschodniej zaprojektowano ścieżkę rowerową szer. 2,5 m przy jezdni (tylko na wlocie południowym) oraz chodnik szer. 1,50 m przy ścieżce rowerowej.
• budowa skrzyżowania skanalizowanego na przecięciu Trasy Średnicowej z ul. Legionów. Wzdłuż ul. Legionów zaprojektowano po obu stronach ulicy chodniki szer. 2,00 m. Wzdłuż ul. Legionów nie projektuje się ścieżki rowerowej.
• przebudowa ul. Wybickiego, na którą wprowadzony zostanie ruch rowerowy. Przebudowywany odcinek ul. Wybickiego zaprojektowano o szer. 6,00 m, dodatkowo po stronie północnej przewidziano chodnik przy jezdni o szerokości 2,0 m
• budowa skrzyżowania rozszerzonego z wyspą centralną na przecięciu Trasy Średnicowej z ul. Szosa Chełmińska (szer. min. wyspy 30,00 m). Wzdłuż ul. Szosa Chełmińska po stronie zachodniej projektuje się ścieżkę rowerową dwukierunkową szer. 2,50 m prowadzoną przy jezdni oraz szer. 2,00 m oddzieloną od jezdni pasem zieleni o zmiennej szerokości oraz chodnik szer. 1,50 m. Po stronie wschodniej zaprojektowano ścieżkę rowerową szer. 2,5 m przy jezdni (tylko na wlocie południowym) oraz chodnik szer. 1,50 m przy ścieżce rowerowej, a także chodnik prowadzony przy jezdni o szer. 2,00 m
• budowa sygnalizacji świetlnej,
• wykonanie i montaż ekranów akustycznych.
Planowany termin realizacji 2011 - 2012
Zadanie II Etap II:
Wartość całkowita projektu: 125 568 589,16 zł
Dofinansowanie (17,45%): 21 911 718,81zł
Wkład własny Gminy: 103 656 870,30 zł
Zakres przedsięwzięcia obejmuje:
1. budowę odcinka Trasy Średnicowej:
- klasa techniczna - G 1/2 z możliwością rozbudowy do GP 2/3,
- prędkość projektowa - 50 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,5 m
- szerokość jezdni - 7,0 m, 10,5 m
- kategoria ruchu - KR 6
- max obciążenie - 115 kN/oś
2. budowę obustronnych chodników o szerokości 2,0 m
3 .budowę ścieżek rowerowych dwukierunkowych o szerokości 2,5 m
4. budowę zatok autobusowych,
5. budowę kanalizacji deszczowej,
6. budowę oświetlenia drogi,
7. budowę sygnalizacji świetlnej,
8. wykonanie rozbiórki obiektów kolidujących z trasą drogi,
9. wykonanie i montaż ekranów akustycznych o wysokości 5-6 m,
10. budowę obiektów inżynierskich - estakad nad ul. M. Skłodowskiej Curie i torami kolejowymi,
11. przebudowę uzbrojenia podziemnego kolidującego z nowym układem drogowym: kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci gazowej, sieci teletechnicznej, linii elektroenergetycznych wysokiego napięcia, trakcji tramwajowej oraz przebudowa i budowa oświetlenia ulicznego,
12. przebudowę w niezbędnym zakresie fragmentów sieci trakcyjnej i torowiska istniejącej kolei i linii tramwajowej.
Planowany termin realizacji 2011 - 2013
W dniu 16 listopada 2010 r. podpisano umowy o dofinansowanie dla zadania II etap I i II.
Realizator:
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu
www.mzd.torun.pl