Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Logo UMK

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu jest jedną z największych uczelni w Polsce, zarówno pod względem liczby studentów, jak i oferowanych kierunków studiów.

Uczelnia ma uprawnienia do nadawania stopnia doktora w 25 dyscyplinach naukowych oraz stopnia doktora habilitowanego w 22 dyscyplinach, co ma wpływ na różnorodność prowadzonych badań naukowych.

Obecnie w Uniwersytecie pracują 4 354 osoby, w tym 2 228 pracowników naukowo-dydaktycznych. W tej grupie zatrudnionych jest ponad 500 samodzielnych pracowników naukowych - profesorów i doktorów habilitowanych. Co roku ponad 30 pracowników UMK otrzymuje tytuł naukowy profesora.

Z bogatej oferty dydaktycznej Uniwersytetu korzysta 30 tysięcy studentów, którzy kształcą się na 79 kierunkach studiów, ponad 100 specjalnościach, 130 kursach i studiach podyplomowych. Na 17 wydziałach (Biologii i Ochrony Środowiska; Chemii; Filologicznym; Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej; Humanistycznym; Matematyki i Informatyki; Nauk Ekonomicznych i Zarządzania; Nauk Historycznych; Nauk o Ziemi; Nauk Pedagogicznych; Politologii i Studiów Międzynarodowych; Prawa i Administracji; Sztuk Pięknych; Teologicznym i 3 wydziałach Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy: Lekarskim, Farmaceutycznym oraz Nauk o Zdrowiu) studenci mają do wyboru, oprócz tradycyjnych uniwersyteckich kierunków studiów, także studia artystyczne, medyczne i inżynierskie. Rozwijają się kierunki unikalne, interdyscyplinarne i studia międzyobszarowe, a także studia prowadzone z uczelniami zagranicznymi – obecnie z uniwersytetami w Angers (ekonomia) i Moskwie (historia). Studenci mogą kształcić się w Toruniu i w Bydgoszczy, gdzie istnieją kierunki medyczne, a także w Zamiejscowym Ośrodku Dydaktycznym w Grudziądzu.

Wszystkie oceniane przez Polską Komisję Akredytacyjną kierunki mają pozytywną ocenę, w tym cztery: astronomia, matematyka, zarządzanie i politologia otrzymały ocenę wyróżniającą.

Na UMK prężnie działają różnego rodzaju programy stypendialne, m.in. "Erasmus" (daje studentom możliwość nauki za granicą) oraz "Most" (kontynuowanie nauki w innych uczelniach polskich).
Uniwersytet posiada nowoczesną bazę badawczą.

Do dyspozycji astronomów jest 32-metrowy radioteleskop w Toruniu (trzeci pod względem wielkości w Europie) oraz teleskop SALT - największy na półkuli południowej teleskop optyczny, znajdujący się w Republice Południowej Afryki. Potwierdzeniem wysokiej rangi naukowej Uczelni było utworzenie w jej strukturze w 2001 r. Krajowego Laboratorium Fizyki Atomowej, Molekularnej i Optycznej (FAMO), umożliwiającego polskim fizykom prowadzenie badań na światowym poziomie. UMK ma własną stację naukową na Spitsbergenie, jest także organizatorem Polskiej Misji Historycznej na uniwersytecie w Würzburgu.

W 2012 r. zakończy się budowa Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii i rozbudowa Akademickiego Centrum Kultury i Sztuki "Od Nowa". W 2013 r. oddane zostanie
do użytku Uniwersyteckie Centrum Sportowe.

Uniwersytet prowadzi, unikalny w skali kraju, Zespół Szkół UMK Gimnazjum i Liceum Akademickie, który kształci wybitnie uzdolnioną młodzież z całej Polski. Liceum uznano w 2011 i 2012 r. za najlepsze w Polsce. W murach Uczelni odbywają się kilkutygodniowe lub całoroczne kursy języka i kultury polskiej dla obcokrajowców. Poza tym UMK wraz z Urzędem Miasta Torunia i Towarzystwem Naukowym w Toruniu organizuje imprezę popularnonaukową pod nazwą Toruński Festiwal Nauki i Sztuki. W 2013 r. odbędzie się już 13 edycja Festiwalu.

Specjalną ofertę dla absolwentów Uczelni opracował Program "Absolwent UMK", który funkcjonuje od 2001 r. i był pierwszą tego rodzaju inicjatywą w Polsce. Posiadaczy bezpłatnej Karty Absolwenta UMK, która zapewnia liczne przywileje, jest już ponad 18 tysięcy.

Jednym z ważniejszych wydarzeń w dziejach Uczelni była wizyta papieża Jana Pawła II, który 7 czerwca 1999 r. spotkał się w Auli UMK z rektorami wszystkich polskich szkół wyższych oraz innymi reprezentantami świata nauki polskiej. Nawiązując do tego wydarzenia 23 listopada 2004 r. Senat UMK wręczył Papieżowi tytuł doktora honoris causa UMK.

>>> Więcej na stronie internetowej UMK: www.umk.pl