Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi
Tytuł projektu:
Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi.
Projekt znajduje się na liście projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013,
Priorytet VI. „Drogowa i lotnicza sieć TEN-T”,
Działanie 6.1 „Rozwój sieci drogowej TEN-T”.
Dane finansowe:
Całkowita wartość projektu: 753 006 767,55 zł - zgodnie z umową o dofinansowanie
Źródła finansowania:
Dofinansowanie z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, kredyt z EBI, środki własne Miasta):
- Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi jest na liście podstawowej projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 z kwotą dofinansowania 327,01 mln zł
- Budżet jednostki samorządu terytorialnego - 425,99 mln zł,
w tym: kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz środki własne GMT.
Termin realizacji:
2010-2013
Cele projektu:
- połączenie prawo – i lewobrzeżnej części Torunia zwiększające dostępność ekonomiczną i komunikacyjną miasta,
- skrócenie czasu podróży w transporcie pasażerskim i towarowym, czasu przejazdu dla służb ratowniczych i komunikacji miejskiej,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- zmniejszenie stopnia zanieczyszczenia środowiska,
- ochrona krajobrazu kulturowego obejmującego Zespół Staromiejski Torunia wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO,
- umożliwienie przeprowadzenia sprawnego tranzytu w kierunku Gdańska, Olsztyna, Łodzi i Warszawy,
- likwidacja zatorów komunikacyjnych w rejonie istniejącego mostu im. J. Piłsudskiego,
- umożliwienie sprawnej komunikacji pomiędzy terenami miejskimi znajdującymi się na lewym i prawym brzegu Wisły,
- pobudzenie gospodarcze w skali makro.
Opis projektu:
Projektowana inwestycja stanowi nowy przebieg drogi krajowej Nr 1 w obrębie miasta Torunia na odcinku od skrzyżowania ulic: Lubickiej, Wschodniej i Żółkiewskiego do ul. Łódzkiej wraz z mostem drogowym na rzece Wiśle oraz estakadami nad terenami zalewowymi.
Projekt nowego mostu zakłada budowę przeprawy przez Wisłę na wysokości ul. Wschodniej. Głównym i najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest budowa mostu. Konstrukcja nowej przeprawy przez Wisłę nawiązuje do architektury istniejących mostów drogowego i kolejowego. Nowoczesna podwieszana konstrukcja sprawia, że przeprawa w niewielkim stopniu będzie ingerować w naturalne otoczenie, a pojedyncza centralna podpora mostu nie zakłóci pierwotnego biegu Wisły i zapewni zachowanie żeglowności. Zamiast tradycyjnych nasypów projekt przewiduje budowę przyjaznych zwierzętom estakad.
Główne parametry techniczne inwestycji:
- długość trasy - 4100 m,
- drogi serwisowe obsługujące tereny w otoczeniu - 2000 m,
- klasa drogi - G2/2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu),
- węzły i skrzyżowania:
- plac Daszyńskiego, węzeł trzypoziomowy,
- ulica Rypińska,
- ulica Lipnowska,
- rondo na ulicy Łódzkiej, - obiekty inżynierskie:
- most o dł. 540m, dwa przęsła łukowe po 270m każde, wysokość łuku - 50 m, konstrukcja stalowa, z jedną podporą na wyspie centralnej w nurcie rzeki, ilość pasów ruchu: 2/2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę), pełna infrastruktura: chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie, odwodnienie,
- estakada na terenach zalewowych: nad ul. Winnica 600m, do ul. Rudackiej 830m,
- estakada relacji ul. Żółkiewskiego - Szosa Lubicka 300m,
- tunel w ciągu ulicy Wschodniej pod Placem Daszyńskiego 120m,
- wiadukt nad linią kolejową o rozpiętości 110m,
- przejście dla pieszych w ciągu ul. Rypińskiej.
Najważniejsze wydarzenia:
I. 23.10.2009 r. podpisano umowę z firma Link PR na przygotowanie i koordynacją kampanii promocyjno – informacyjnej oraz działania public relations dla projektu pn.: „Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi”
- koszt realizacji zadania: 1 611 390,31 zł,
- termin realizacji zadania: 31.03.2013 r.
II. 02.08.2010 r. podpisano z Inżynierem Projektu - konsorcjum firm: DHV Polska Sp. z o.o. i DRO-Konsult Sp. z o.o. z Warszawy umowę na nadzór nad realizacją inwestycji; - koszt realizacji zadania: 4 741 220 zł,
- termin realizacji zadania: 36 miesięcy od podpisania umowy oraz prowadzenie przeglądów gwarancyjnych w ciągu następnych 5 lat.
III. 06.10.2010 r. w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski podpisał umowę na dofinansowanie budowy mostu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
- wysokość dofinansowania: 327,01 mln zł.
25.05.2011 r. Komisja Europejska zatwierdziła wkład finansowy z Funduszu Spójności dla projektu.
IV. 14.10.2010 r. podpisano umowę z Generalnym Wykonawcą (konsorcjum firm: Strabag Sp. z o. o. z Polski, Strabag AG z Austrii i Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o.) na roboty budowlane
- koszt robót budowlanych: 553 105 561,53 zł,
- termin realizacji zadania: 32 miesiące od daty rozpoczęcia robót zgodnie z zasadami FIDIC.
V. 19.10.2010 r. przekazano Generalnemu wykonawcy teren budowy
VI. 03.11.2010 r. podpisano umowę z konsorcjum firm: Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta S.A. oraz InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń S. A. Vienna Insurance Group na ubezpieczenie inwestycji,
- wartość złożonej oferty: 3 493 528,24 zł,
- termin realizacji zadania; 32 miesiące od dnia protokolarnego przekazania placu budowy wykonawcy prac budowlanych.
VII. 04.11.2010 r. rozpoczęto roboty budowlane
VIII. 05.11.2010 r. „wbito pierwszą łopatę” symbolizującą rozpoczęcie robót budowy nowej toruńskiej przeprawy. Z generalnym wykonawcą łopatę wbili przedstawiciele władz miasta i województwa, mieszkańcy oraz dziennikarze.
Współpraca z instytucjami zewnętrznymi w ramach realizowanej inwestycji:
Umowy zawarto m.in. z:
- Biurem Obsługi Inwestycji z Wrocławia na świadczenie kompleksowych usług saperskich,
- Uniwersytetem Mikołaja Kopernika z Torunia oraz Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego z Bydgoszczy na prowadzenie programów naukowo – badawczych oceniających skuteczność przyjętych rozwiązań technicznych minimalizujących wpływ budowy na środowisko,
- firmą BARG M.B. z Gdańska na przeprowadzenie dodatkowych badań kontrolnych betonu, nasypów, podbudowy, nawierzchni oraz elementów ulic,
- Instytutem Badawczym Dróg i Mostów z Warszawy na usługi doradcze i konsultacyjne w zakresie zabezpieczeń antykorozyjnych powierzchni stalowych.
Szczegółowe informacje dotyczące działań podejmowanych na rzecz budowy mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi znajdują się na następującej stronie internetowej: www.most.torun.pl.
Realizator:
Miejski Zarząd Dróg
ul. Grudziądzka 159
tel. 56 66-93-100