Autobusy i tramwaje
Niskopodłogowe, ekologiczne autobusy, szybkie tramwaje – a wszystko z klimatyzacją i systemem informacji pasażerskiej.
W Toruniu szykuje się nowa jakość podróżowania komunikacją miejską.- Od wielu lat dbamy w Toruniu o rozwój taboru komunikacji miejskiej i związanej z tym infrastruktury – mówi prezydent Michał Zaleski. – Co roku kupujemy nowe autobusy i modernizujemy tramwaje, sukcesywnie wymieniamy stary tabor na nowy.
W ramach unijnych projektów (m.in. BiT City i tzw. projektu tramwajowego) kupowane są nowe autobusy i tramwaje, powstaje linia tramwajowa na Bielany, zintegrowany węzeł przesiadkowy w al. Solidarności, remontowane są torowiska i przystanki. Teraz Miejski Zakład Komunikacji przymierza się do dwóch kolejnych przedsięwzięć: zakupu wagonów tramwajowych i autobusów. Oczywiście jak najlepszej jakości, takich, którymi będzie się dobrze podróżowało i które będą stanowić alternatywę dla prywatnego, indywidualnego transportu.
12 niskopodłogowych tramwajów zostanie kupionych w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”. Pierwsze pojawią się w Toruniu we wrześniu przyszłego roku. 6 wagonów będzie trójczłonowych, o długości od 19 do 21 m i tyle samo pięcioczłonowych, o długości od 28 do 32 m. Nowe tramwaje będą miały nowoczesne, aerodynamiczne kształty, wkomponowane w sylwetkę okna i drzwi i kolorystykę bazującą na barwach Torunia. Do składy trójczłonowego wejdzie 115, a pięcioczłonowego - 200 osób. Podłoga wagonu zostanie wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości wagonu znajdą się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie będzie za to ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Siedzenia będą wykonane z trudno zapalnego, odpornego na ścieranie oraz pozwalającego na łatwe utrzymanie w czystości materiału, który nie podda się wandalom. Wagony będą wyciszone, klimatyzowane. Znajdą się w nich urządzenia automatycznego zliczania pasażerów z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Będzie też oczywiście monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane. Wagony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponieważ nowe tramwaje będą znacznie cięższe od tych, które obecnie jeżdżą po Toruniu, trzeba będzie dostosować do nich zajezdnię.
MZK zamierza też kupić sześć niskopodłogowych autobusów miejskich z opcją zakupu dwóch kolejnych. Pojawią się one w Toruniu jeszcze w tym roku. Autobusy będą miały silniki spełniające normy minimum „EURO 5”. Zmieści się do nich co najmniej 95 osób. Dla wygody przy wsiadaniu i wysiadaniu, muszą mieć trzy pary dwuskrzydłowych drzwi. Będą klimatyzowane i wyposażone w panele LCD na zasadzie informacji wewnętrznej oraz automaty biletowe. Nie zabraknie w nich także monitoringu i systemu informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym.